Золоті правила класного керівника
1. Бути особистістю, до якої діти тягнутимуться.
2. Вчитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе. А це можливо, коли він сам любить, поважає та піклується про кожну дитину, й у стосунках з нею чесний і відвертий.3. У вчителя не має бути "любимчиків", тоді дитина прислухатиметься до порад такого вчителя, виконуватиме його прохання, ділитиметься з ним найсокровеннішим.4. Учитель має бути веселим, жартами підтримувати і заохочувати позитивне. Це наближає його до дітей і зберігає його серце та нерви у порядку.5. Вчитель повинен правильно використовувати свій час, щоб поповнювати запас енергії завдяки природі, мистецтву.6. Вчителю слід завжди бути доброзичливим. Немає в дитині нічого такого, що вимагало б жорстокості. Зло перемагають добром, любов'ю. Вчитель повинен бажати дитині лише добра, виховувати в неї добро своїми власними вчинками, і вона відповість тим самим.7. Учителю варто читати більше наукової літератури. З такою людиною дітям завжди цікаво.8. Завдання вчителя, як особистості: "знайди себе в собі", підкори себе собі, оволодіти собою і допомогти дітям зробити те саме.9. Учитель повинен володіти мистецтвом індивідуальних бесід з дитиною, вміти вислухати її, підтримати в ній вогник самоповаги.10. Класний керівник має створити доброзичливий учнівський колектив, в якому кожна дитина пам'ятає, що поруч з нею людина, з інтересами якої треба рахуватися.11. Педагог має бути річкою, в якій зливається гаряче серце й холодний розум, не допускати поспішних, непродуманих рішень, не залежати від настрою.12. Вчителю слід дорожити довір'ям дитини, любити її, захищати, поважати її почуття. Тоді між учителем і дітьми складатимуться доброзичливі, щирі стосунки.Педагог повинен берегти найвище благо: людську гордість, недоторканість особистості, гідність дитини. Вчителю необхідно виховувати у дітей самодисципліну, боротися з лінощами. Разом з батьками слід добиватися того, щоб дитина сама себе обслуговувала. Діти повинні розуміти, що навчання у школі - це їхня найважливіша робота.
Циклограма роботи класного керівника
Щоденно:
-
- З'ясування причин відсутності учнів на заняттях, фіксація пропусків у класнол журналі.
- Бесіди з учнями, що запізнюються.
- Організація чергування в класі.
- Індивідуальна робота з учнями.
- Контроль зовнішнього вигляду школярів.
- Організація харчування дітей.
Щотижня:
-
- Проведення виховної години.
- Перевірка щоденників.
- Проведення заходів у класі за планом роботи.
- Проведення бесіди з безпеки життєдіяльності.
- Робота з активом класу, організація діяльності органів учнівського самоврядування.
- Контроль за виконанням доручень.
- Організація прибирання пришкільної території.
- Робота з батьками.
- Робота з учителями, що працюють у класі.
- Зустріч зі шкільним лікарем (медсестрою), отримання довідок про хворобі
Щомісяця:
-
- Проведення класних зборів.
- Організація чергування класу по школі.
- Відвідування уроків учителів-предметників у своєму класі.
- Тестування та анкетування учнів з метою вивчення їхніх індивідуальних особливостей та аналізу розвитку учнівського колективу.
- Контроль за станом підручників.
- Зустрічі з батьківським активом.
- Відвідування учнів удома.
- Оформлення класного журналу за підсумками семестру, складання звіту.
- Заповнення табелів успішності та видавання їх учням.
- Проведення батьківських зборів.
- Участь у роботі семінару, методичного об'єднання класних керівників.
- Аналіз виконання плану роботи, корекція плану виховної роботи.
- Складання плану роботи на канікули.
Один раз на рік:
-
- Аналіз та складання плану виховної роботи.
- Проведення відкритого виховного заходу.
- Оформлення особових справ учнів.
- Статистичні відомості про клас (на 5 вересня).
- Робота з підручниками (видача на початку навчального року та здавання в бібліотеку наприкінці року).
- Написання характеристик (за необхідністю).
Орієнтовна схема вивчення учня
Анкетні відомості:
1. Прізвище, ім'я, по батькові учня, його вік, школа, клас.2. Адреса учня, місце праці і посада батьків.3. Склад сім'ї, її культурний та освітній рівень, умови проживання.4. Стан здоров'я учня.
Умови сімейного виховання:
1. Морально-психологічний клімат сім'ї: взаємини у сім'ї (відкритість, замкненість), ставлення батьків та інших членів родини до учня, погляди батьків на виховання.2. Становище учня в сім'ї: режим дня і дозвілля, контроль за його поведінкою з боку батьків, участь в обговоренні сімейних проблем.3. Традиції сімейного виховання: допомога батькам, іншим членам сім'ї; наявність, постійних домашніх обов'язків; спільні свята; риси характеру, які проявляє учень в сім'ї (слухняність, вередливість, ледарство, працелюбність, покірність, впертість тощо). Стиль сімейних стосунків: авторитарний, демократичний, ліберальний, байдужий (нейтральний).4. Організація навчальної діяльності школяра: створення умов для занять (своя кімната, навчальний куточок), допомога батьків під час вивчення уроків і контроль якості їхнього виконання, наявність додаткової навчальної літератури, персонального комп'ютера.5. Організація дозвілля школяра: створення умов для відпочинку, проведення часу з друзями, наявність домашньої бібліотеки; вплив батьків на вибір книг для читання, телепрограм і кінофільмів для перегляду; вибір друзів, гуртків і секцій; контроль за часом і місцем проведення дозвілля.
Навчання та поведінка учня у класі:
1. Успішність: загальний рівень успішності класу, рівень успішності учня з окремих предметів, тенденції її зміни, вибірковість у вивченні предметів.2. Ставлення до навчання: мотивація ставлення до окремих предметів, усвідомленість ставлення до навчання, ставлення до уроків, спізнення на уроки, увага змісту навчання на уроках; систематичність виконання домашніх завдань, ставлення до успіхів і невдач своїх однокласників у навчанні.3. Рівень дисципліни: обізнаність з правилами поведінки учнів та їхнє виконання, наявність навичок культурної поведінки, організованість учня на уроках і поза ними, ввічливість, акуратність, чемність, повага до старших і менших, взаєморозуміння і повага у взаєминах з учителями і ровесниками.4. Пізнавальна діяльність: особливості сприймання, спостережливість; особливості пам'яті, її типи; характеристика уваги (стійкість, довільність, зосередженість, співвідношення відтворюючої і творчої уваги); ступінь розвитку образного та абстрактного мислення, рівень розвитку логічного мислення; послідовність у викладенні власних думок, уміння міркувати і робити висновки, самостійність у висновках; ступінь розвитку усної і письмової мови.